Wsparcie
Sytuacja ekonomiczna
Kiedy myślimy o sytuacji społeczno-ekonomicznej jako przyczynie nierówności, nie traktujemy jej jak innych przesłanek dyskryminacji. Sytuacja społeczno-ekonomiczna nie jest niezmienną częścią naszej tożsamości, na którą nie mamy wpływu. Jej zmiana często zależy od naszego wysiłku. Jednocześnie w społeczeństwach z dużymi nierównościami tzw. „pochodzenie społeczne” czy „klasa” są źródłem podziałów społecznych.
Organizacja Narodów Zjednoczonych w wytycznych w sprawie skrajnego ubóstwa i praw człowieka wskazuje, że „mimo iż osób żyjących w skrajnym ubóstwie nie można potraktować po prostu jako jednej z grup umieszczonych na liście grup szczególnie narażonych, należy pamiętać, że dyskryminacja i wykluczenie należą do najczęstszych przyczyn i skutków biedy.
Ubóstwo definiuje się nie tylko jako chwilowy lub długotrwały brak dostępu do dochodu, który pozwala na cieszenie się adekwatnym standardem życia, ale również jako brak dostępu do innych dóbr jak usługi publiczne, opieka zdrowotna, pomoc społeczna, edukacja, rynek pracy czy schronienie. Zatem ubóstwo ogranicza korzystanie z praw obywatelskich, społecznych czy politycznych.
Wystarczy urodzić się w ubogim kraju czy regionie, aby doświadczać dyskryminacji wielokrotnej: ze względu na pochodzenie i sytuację społeczno-ekonomiczną.
Osoby żyjące w ubóstwie często doznają krzywd i doświadczają dyskryminacji ze względu na rasę, płeć, wiek, pochodzenie etniczne, religię, język bądź też ze względu na inne czynniki. Kobiety często napotykają na większe trudności niż mężczyźni przy ubieganiu się o określone dochody, dobra czy usługi są też szczególnie narażone na skrajne ubóstwo, podobnie jak inne grupy, takie jak dzieci, osoby starsze, osoby z niepełnosprawnością, imigranci, uchodźcy, osoby ubiegające się o azyl, przesiedleńcy, mniejszości, osoby z HIV/AIDS oraz ludy tubylcze.”
Ubóstwo może stanowić zarówno przyczynę jak i konsekwencje naruszeń praw człowieka. Dlatego działania na rzecz zmniejszenia ubóstwa, bezdomności, czy bezrobocia nie powinny skupiać się jedynie